Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.04.2011 12:52 - Възкресение Христово 2011 години след Христа
Автор: alchemist Категория: Други   
Прочетен: 1228 Коментари: 2 Гласове:
28

Последна промяна: 23.04.2011 12:58

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


Каква е ролята на християнството 2011 години след Христа?   Западната европейска култура има две родни места. И те са повече или по-малко на Изток: в Древна Гърция и в Древен Израел. В този смисъл, Светата Библия (всъщност, Библия е множествено число: Свещените Книги) има значение, което не е нито чисто религиозно, нито чисто литературно, а нещо много повече и от двете. Наистина, Старият Завет на Библията е свещена книга и за евреите, и за християните, и за мюсюлманите. Но не за това става дума. Именно Новият Завет, заветът на Иисус Христос, е централен за европейската и западната изобщо култура. Разбира се, не всички големи европейски автори са били християни. Но ако не Франц Кафка, то Йозеф К. от „Процесът“ посещава катедралата и там получава откровение в разговор със свещеника. Християнството неизбежно е повлияло и на нехристиянските писатели в Европа, дори на писателите комунисти през ХХ век. T.С.Елиът е прав, когато твърди, че християнството e идеологическият гръбнак на европейската култура. Аз бих добавил и това, че американецът Елиът е последният голям европейски поет. Европейски e, защото той отива в Англия, става англо-католик и се опитва да асимилира и обобщи в творчеството си цялата европейска поетическа и културна традиция. И също така е последен, защото неговият християнски европоцентризъм излиза от мода след Втората световна война, когато Елиът, впрочем, спира да пише поезия. Втората световна война слага край на Британската империя. И начало на американската културна хегемония. Американският мултикултурализъм завладява и Европа, и целия свят. Днес вече е политически некоректно да се говори и мисли за европейската цивилизация като за Цивилизацията - с голямо Ц и пълен член. Индийците, китайците, японците, арабите едва ли биха приели това. А те са все по-важни – и в културно, и в икономическо отношение. Светът вече няма един Център. Нито два – каквито имаше в годините на Студената война. (Впрочем, и комунистическата идеология, подобно на американската, макар и европейска по произход, не беше европоцентрична.) Парадоксално е, но европейските писатели след Втората световна война, през петдесетте години, в които Европа бавно вървеше към обединението си, могат да бъдат наречени национални или западни, или световни, но не и «европейски». В годините на Студената война, която Западът спечели, Европа се обедини и противопостави на комунизма с една американска идеология. Американският модел е мултикултурен и мултирелигиозен. Това е моделът на днешния свят. Макар че икономическата хегемония, както и авторитетът по света на САЩ, са в упадък, днешният глобален свят е мултикултурен и мултирелигиозен – по американския модел. Няма вече един цивилизационен център. И всички ние, християни, мюсюлмани, евреи, будисти, индуисти и атеисти, трябва да се научим да живеем заедно – който към която и вяра, нация или раса да принадлежи. Трябва да се научим да се обичаме или поне да се уважаваме, да имаме толерантност един към друг. Иначе глобалният свят ще експлодира – или ще се върнем в джунглата, в света на Томас Хобс, където не спира войната на всеки срещу всеки, където животът на всеки е самотен, беден, лош, брутален и кратък... А нали Иисус е казал да обичаме  ближния си като себе си? И не само ближния си, но и врага си...  [1

Алтернативата на толерантността e затварянето в собствената традиция, фанатичното й налагане в ужас пред мултикултурния глобалeн свят. Това е фундаментализмът – бил той ислямски, християнски или еврейски. Всъщност, има и атеистичен фундаментализъм - такива са националсоциалистическите и комунистическата тоталитарни идеологии. Девизът на фундаменталистите (който беше повторен и от Джордж Буш- младши) е: “Ако не си с нас, си против нас.” Ако не вярваш в нашияБог, ако не споделяш нашата идеология, ако не принадлежиш към нашатанация – ти си предател или враг. Фундаментализмът може да доведе само до война и хаос нашия взривоопасен, все по-заплашително пренаселен и все по-безцентърен свят.
Християнският фундаментализъм е не по-малко опасен от ислямския. Но за мен християнството продължава да има смисъл и днес, ако следваме завета на Иисус Христос: обичай ближния си като себе си и не само ближния си, но и врага си.     Владимир Левчев
www.kultura.bg



Гласувай:
28



1. estirbg - За такова обединение(екуменизъм) особено упорито работи Римо-католическата църква
23.04.2011 18:08
Защо ли? За да установи световното си лидерство над всички вероизповедания и деноминации. Обща вяра, обща библия, библия на компромисите в името на "любовта"...Това е много опасен призив - нож с две остриета. Зад мирния апел на любов се крият ужасни помисли...Така че трябва много да внимаваме с компромисите, които не трябва да допускаме в името на "любовта"!
цитирай
2. monarchism - Европа не е САЩ и това трябва добре да ...
23.04.2011 18:17
Европа не е САЩ и това трябва добре да се осмисли от много голяма част от населението и.

Апропо, националсоциализмът си е чисто християн-консервативно движение. Безумни са глупостите за атеистичната му основа.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: alchemist
Категория: Други
Прочетен: 2392182
Постинги: 1970
Коментари: 1584
Гласове: 30179
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031