Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2011 19:59 - РАВЕНСТВО
Автор: alchemist Категория: Лични дневници   
Прочетен: 684 Коментари: 0 Гласове:
2



Какво дължи едно куче на друго куче и един кон на друг кон? Нищо. Никое животно не зависи от себеподоб­ното. Ho какво е постигнал човек, като е получил от бо­жеството лъча, наричан разум? Това, че е станал роб почти из цялата земя.

Ако тази земя бе онова, което трябваше да бъде, т. е. ако човек можеше да намери в нея лесна и сигурна пре­храна, благоприятен и подходящ климат, той явно не би се нуждал да поробва други хора. Ако земното къл­бо беше покрито c питателни плодове, ако необходимият ла живот въздух не причиняваше болести и смърт, ако човек не се нуждаеше от жилище и легло, различни от тези на елените и сръндаците, тогава Чингизхановци и Тамерлановци биха имали за слуги само собствените си деца, които щяха да бъдат достатъчно порядъчни, за да им помагат на старини.

R това тъй естествено състояние, на което се радват нсички четириноги, всички птици и влечуги, човек би бил щастлив като тях, а господството му над другите щеше да е химера, нелепост, която не би смущавала ничий мозък. И наистина, защо ще ви са слуги, когато няма да се нуждаете от никаква услуга?

Ако на някой склонен към тирания и c нервна ръка човек хрумнеше да пороби по-слабия си съсед, това би било невъзможно. Подтиснатият щеше да бъде на сто левги1 преди подтисникът да предприеме нещо.

Следователно, ако бяха без нужди, всички хора щя­ха да са равни. Нищетата, която е присъща на нашия род, подчинява един човек на друг. Истинското нещастие но o в неравенството, а в зависимостта. Малко важи дали този или онзи се наричат Негово височество или Негово светейшество. Тежко е, когато се слугува иа единия или другия.

Едно многочислено семейство е разработило някое добро късче земя. Две малки съседни семейства прите­жават непдодородни и трудни за обработване ниви. Две­те бедни семейства неизбежно ще слугуват на богатото или пък ще го изколят и това идва от само себе си. Едно от двете бедни семейства ще предложи своя труд на бо­гатото, за да изкара хляба си; другото пък ще го напад­не и ще бъде бито. Първото семейство създава слугите и работниците; от победеното произлизат робите.

Невъзможно е по нашето нещастно земно кълбо хо­рата; живеещи в общества, да не бъдат разделени на две класи: едната — на властвуващите богаташи; другата — на слугуващите бедняци. Тези две: класи са подразделен ви на-хиляди, всяка от които пък има своите разновид­ности.

He всички бедняци са абсолютно нещастни. Повече­то от тя χ са родени в това състояние и постоянната ра­бота не им позволява да усетят истинското си положение. Ho когато го усетят, започват се войни, като тази между народната партия и. партията на римския сенат, като селските войни в Германия, Англия и Франция. Рано или късно всички тези войни водят до поробването на народа, защото силните имат. пари, а парите са госпо­дари на:.-всичко в една държава. Казвам държава, защо­то между нациите случаят е по-друг. Нацията, която най-добре си служи c оръжието, ще покорява винаги онази c повече злато, но c по-малко кураж.

Всеки човек се ражда c твърде силно влечение към владичество, богатство и удоволствия и c много склон­ност към леност. Така че всеки би желал да притежава парите, жените и дъщерите на другите, да им бъде гос­подар, да ги подчини на всички свои прищевки, да не върши нищо или да има само приятни занимания. Добре разбирате, че c тези добри заложби не е възможно хората да бъдат равни, както е невъзможно двама професори по богословие да не си завиждат един на друг. :

Човешкият род, тъй както е създаден, може да съще­ствува само ако има неизброимо число полезни хора, които не притежават нищо; защото е сигурно, че един заможен човек няма да напусне земята си, за да обработва вашата; също както, ако се нуждаете от чифт обувки, не държавният референт е човекът, който ще ви ги на­прави. Равенството, следователно, е най-естественото и най-неприложимото нещо.

Понеже хората винаги, когато могат, прекаляват в желанията си, неравенството е доведено до крайност; B редица страни смятат, че не трябва да се разрешава на гражданина да напуска мястото, където случайно се е родил. Този закон явно иска да каже: «Тази страна е толкова лоша и тъй зле управлявана, че ние забранява­ме на всяко лице да излиза вън от нея, от страх да не би всички да я напуснат.» Сторете обратното: вдъхнете у вашите поданици желание да останат в страната си, а у чужденците — да идват при вас.

Дълбоко в сърцето си всеки човек има право да се смя­та напълно равен c другите хора. Това не означава, че готвачът на един кардинал трябва да заповяда на госпо­даря ей да му приготви вечеря. Готвачът обаче може да каже: «Аз съм човек като моя господар; роден съм като него c плач; той ще умре като мене в същите мъки и със същите церемонии. И двамата извършваме еднакви жи­вотински функции. Ако турците превземат Рим, ако то­гава, стана кардинал, а моят господар — готвач, ще го взема на служба при мен.» Цялата тази мисъл е разум­на и правилна, но в очакване султанът да завладее Рим готвачът трябва да изпълнява задълженията си, в про­тивен случай цялото общество ще се провали.

Ho какво трябва да прави човек, който не е готвач, нито кардинал, нито заема някой държавен пост, човек, който не държи на нищо, но е недоволен, че го приемат навсякъде c покровителствен вид или c презрение, кой­то вижда ясно, че много monsignori нито знаят повече от него, нито са по-духовити, нито по-добродетелни, и който c досада трябва понякога да ги чака в техните при­емни? Да си отиде.

 

 Автор: Франсоа Волтер
Преводач: Стоян Атанасов

 




Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: alchemist
Категория: Други
Прочетен: 2404918
Постинги: 1971
Коментари: 1585
Гласове: 30248
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930